Vecka 46, 2012

relief_c350Vecka 46, 2012

Jesus sade: �D� blir det med himmelriket som n�r tio unga flickor gick ut med sina facklor f�r att m�ta brudgummen. Fem av dem var of�rst�ndiga och fem var kloka. De of�rst�ndiga hade tagit med sig facklorna men inte n�gon olja till dem. De kloka hade med sig b�de oljekrukor och facklor. N�r brudgummen dr�jde blev alla d�siga och f�ll i s�mn. Vid midnatt h�rdes ett rop: Brudgummen �r h�r, kom ut och m�t honom!� D� vaknade alla flickorna och gjorde iordning sina facklor. De of�rst�ndiga sade till de kloka: “Ge oss av er olja, v�ra facklor slocknar”. De kloka svarade: “Den kan aldrig r�cka b�de till oss och till er. G� ist�llet och k�p hos dem som s�ljer olja.” … 
F�rsta Mos. 50: 15-21.

Veckans reflex

Varje tid har sina �konservativa� f�rsvarare av den best�ende ordningen. Ett f�rsvar som oavsett vilka milj�katastrofer som hotar och oavsett vilka rapporter om sv�lt, krig och tortyr som rullas ut, s� g�ller instinktivt att f�rsvara den dominerande ordningen, �business as usual�. F�r�ndring beg�rs bara av br�kstakar.

Jesus ber�ttelse om de d�r flickorna som skulle ha olja i sina lampor �r en ber�ttelse om himmelriket, den yttersta meningen med v�rt liv, det ytterst �tr�v�rda. Det som �r s� mycket v�rt att vi skulle s�lja allt vad vi hade f�r att f� just detta. Ber�ttelsens br�nnpunkt ligger inte i att de f�rst�ndiga flickorna inte var beredda att dela med sig av sin olja n�r brudgummen kom, utan i sj�lva uppbrottets hastighet. Det handlar om f�r�ndringens of�rutsedda kraft och den best�ende ordningens br�cklighet. Himmelriket finns i f�r�ndringens �gonblick.

N�r vi, uppbl�sta av �b�st i klassen syndromet�, klappar oss f�r br�stet och talar om de lata grekerna och de slarviga spanjorerna f�rnekar vi n�dv�ndiga f�r�ndringar i de ekonomiska strukturerna. Vi v�ljer att sova till dess att krisen pl�tsligt kliver in ocks� i Europas nordliga etablissemang och avsl�jar v�r brist p� insikt i krisens orsaker. Den fackla som lyser upp insikten om f�r�ndringens n�dv�ndighet har slocknat.

Himmelriket �r inte som en folksamf�rs�kring som faller ut i olyckans tid och skyddar oss mot f�r�ndringens kraft. Himmelriket �r likt ett senapskorn, en p�rla eller en surdeg. Liknelserna haglar n�r Jesus ber�ttar om denna f�r�ndringens kraft. Bilden med en surdeg kanske vi numera kan f�rst�, den lilla degklumpen som f�r hela degen att bli syrad. Den k�rlek som f�r oss samman med alla de andra och g�r oss beredda att dela ansvaret f�r krisens h�rjningar.

Att vara beredd p� hastiga uppbrott och f�r�ndringar kan vara sv�rt om man identifierar sig med det sj�lvgoda etablissemanget i den kapital�gande klassen. Jesus visade p� en v�g att skydda sig mot denna f�rf�riska blindhet. Ist�llet gjorde han den drabbade klassen till m�ttstock: fattiga och maktl�sa, sjuka och utf�rs�krade, greker och spanjorer, invandrare och asyls�kande. S� l�nge dessa st�r i blickf�ltet kan k�rleken inte sl� sig f�r br�stet och prisa det best�ende. Med detta perspektiv f�rbereder vi oss inf�r det hastiga uppbrottet och f�r�ndringen.

B�n

Herre m�t oss i f�r�ndringens hastiga uppbrott och f�rena oss till en k�rleksfull gemenskap i en r�relse mot en helig r�ttvisa.  
Amen.